onsdag 1. april 2015

MÅNEDENS FORFATTER | April | Maja Lunde


Maja Lunde ble født i 1975. Hittil har hun skrevet 3 romaner for barn og unge, og hun har også skrevet en vitsebok. Også skrevet for forskjellige til tv-programmer, for eksempel Barnas Supershow.


Den første boken Maja ga ut, heter Over grensen, og den ble gitt ut i 2012.
Året er 1942 og det er krig i Norge. Vi møter søsknene Gerda og Otto. I kjelleren i huset gjenner Sarah og Daniel seg. De gjemmer seg for nazistene som vil sende alle jødene ut av landet. Men en kveld kommer lensmannen Dypvig på besøk, og han er på nazistenes side, fordi de har prøvd å hjelpe jøder med å rømme til Sverige. Gerda og Otto bestemmer seg for å prøve å hjelpe Daniel og Sarah over grensen til Sverige, hvor de kan være trygge. De fire barna legger ut på en veldig spennende flukt ut av Oslo og videre mot grensen til Sverige. Klarer de å komme seg helt dit uten å bli fanget av naziztene?

Denne boka passer perfekt for deg som er ute etter en spennende fortelling om modige søsken, slemme nazister og litt forelskelse, tipper jeg du vil like denne boken.



Den andre boka Maja Lunde har skrevet heter Battle, og kom ut i 2014. Den handler om jazzballettjenta Amalie. Hun er sammen med Aksel, og lever liksom det perfekte livet. Men så får hun hele sin verden snudd på hodet når hun og faren må flytte fra en stor villa på Oslos vestkant, hvor Amalie har sitt eget dansestudio, østkanten. Til en leilighet i 4. etasje i en blokk på Stovner, der det henger tøy til tørk på balkongene menneskeneskene snakker på et språk hun ikke skjønner. En dag ser hun hiphop'eren Mikael ute på plassen foran blokkene, i det han skal vise noen andre et dansetriks. Han smiler til henne, og han har smilehull og kvikke nysgjerrige øyne. Etter dette forandrer livet til Aalie seg enda mer.

Hvis du liker dansefilmer, kommer du garantert til å like denne boken også. Det er dans, kjærlighet og dramatikk!



Verdens kuleste gjeng heter den tredje boka til Maja, og den er nesten helt ny. Dette skal bli en serie, og den første boka heter Sceneskrekk. Den handler om Bjørg. Bjørg synes hun har verdens dølleste navn. Første skoledag etter sommeferien kommer Helena hoppende inn i klasserommet. Hun er rund som en bowlingkule, har en sveis som er like piggete som et pinnsvin, og hun er kledd i SJOKKROSA! Helena bestemmer seg for å bli vennen til Bjørg, og hun bestemmer også at de skal lage en gjeng, og den gjengen skal være verdens kuleste gjeng! De må bare ha med seg noen fler. Helena spør først erkenerden Alfred (som høres ut som et leksikon når han snakker) og Ivan som er så kørka at han ikke klarer å åpne en matboks en gang! Men Helena nøyer seg ikke med å bare starte en gjeng. Nei! Hun vil at de skal lage et band og ha konsert for klassen også! Problemet er bare at ingen av dem kan spille noen instrumenter...

Om du liker morsomme bøker om litt rare folk, vil du helt sikkert like denne!
PS: Den neste boka kommer høsten 2015 :)



Alle bilder er henter fra www. majalunde.com

____________________________________________


Vi i bibliotekbloggen sendte 5 spørsmål til Maja som vi lurte på om hun kunne svare på, og det gjorde hun nesten med en gang! Vi spurte også 5A på Prestrud skole i Hamar om de hadde noen spørsmål til Maja, og det hadde de selvfølgelig.

Under her, kan du lese hva Maja svarte på spørsmålene våre!


1.    Hvorfor skriver du for barn og unge?
Jeg har alltid vært opptatt av barnekultur, har jobbet i barnehage, har tre barn selv, har skrevet for barne-tv … det var vel rett og slett ganske naturlig. Men til høsten er jeg aktuell med min første voksenroman. Den heter "Bienes historie" og handler om at biene i verden dør. Den kan nok godt hende den også er noe for miljøengasjerte  ungdommer.

2.     Vet du hvordan boka ender når du starter å skrive?
Noen forfattere starter med en setning, eller en følelse. Hos meg starter det alltid med en historie – noe jeg vil fortelle, om et tema jeg virkelig bryr meg om, og en karakter som interesser meg. Og slutten er en viktig del av historien, så den er på plass veldig tidlig, ja.

3.     Hvor var du da du fikk idéen til din første bok?
På Litteraturhuset i Oslo. Jeg jobbet med ideer til en barnefilm og plutselig ramlet ideen til "Over grensen" ned i hodet på meg. Med det samme visste jeg at denne historien, den måtte jeg forsøke å skrive som bok!

4.     Kan du nevne ei bok som du husker godt fra du selv var barn/ungdom, og hvorfor gjorde den inntrykk?
Oj. Det er så mange. Astrid Lindgrens bøker, selvfølgelig, og Roald Dahl. Narnia-serien, Anne fra Bjørkely og Maria Gripes fortellinger. Det er vanskelig å velge! Jeg husker mange sterke leseropplevelser, men skal jeg nevne en enkelt, må det være da Aslan ble drept av Heksa Hvit i "Løven, heksa og klesskapet". Jeg gråt og gråt og gråt. Dessverre stoppet pappa høytlesningen før jeg fikk vite at det gikk bra med ham, så jeg var dønn trist i et døgn.

5.  Har du opplevd noe av det du skriver om i bøkene dine?

I ungdomsromanen "Battle" har jeg skrevet om hvordan det er å vokse opp i Oslo, og der har jeg brukt elementer fra et univers jeg kjenner godt, uten at historien direkte er noe jeg har opplevd. Jeg forsøker å skrive om følelser, slik jeg har opplevd dem. I "Verdens kuleste gjeng" kjenner jeg meg veldig godt igjen i hovedpersonen, som føler seg skrekkelig kjedelig og ukul. Sånn husker jeg at jeg selv følte meg, også. "Over grensen" er inspirert av historier mormor har fortalt fra andre verdenskrig.
Over grensen ble til fordi jeg ønsket å fortelle krigshistorie til barn. Det finnes nemlig så få bøker og filmer for barn fra denne perioden.

6. Hva tenkte du på da du skrev «Over grensen»? Hvordan fikk du ideen?
Over grensen ble til fordi jeg ønsket å fortelle krigshistorie til barn. Det finnes nemlig så få bøker og filmer for barn fra denne perioden.


7. Hva gjør man når man ikke finner på noe å skrive?
Tja. Jeg har ikke gått tom for ideer så langt, men det hender jeg syns skrivearbeidet er ganske tungt. Da går jeg vekk fra pc'n. Eller skriver på noe helt annet. Det pleier å hjelpe.

8. Hva synes du er den beste boka du har skrevet?
Klarer nok ikke å velge. Liker alle på hver sin måte.

9. Hvilke temaer vil du ikke skrive om?
Oj! Det meste kan jo skrives spennende om ... Men tror kanskje aldri jeg kommer til å skrive om mitt eget liv. Selv om jeg bruker mye egne erfaringer når jeg skriver. Men noe av moroa ved å skrive er å fantasere, syns jeg. Å få mennesker, steder og hendelser til å leve.

10. Når kom din første bok ut?
2012

11. Hva het den første ordentlige boka du skrev?
Over grensen

12. Har du alltid likt å skrive?
JA!!! Og fantasere! Først lekte jeg alle disse fantastiske historiene, men da jeg ble ungdom, var jo det litt barnslig, så da begynte jeg å skrive ned noen av historiene i stedet.

13. Liker du best å skrive bøker med eller uten bilder?
Jeg liker begge deler like godt.

14. Hva er den beste boka du har lest og hva heter forfatteren?
Det er så mange. Klarer nok ikke velge en. Men på bloggen min har jeg listet opp ti barne- og ungdomsbøker som på en eller annen måte har formet meg. De er her: http://majalunde.com/2014/09/26/boker-som-formet-meg/

15. Skrev du noen bøker da du var liten?

Ja. Veldig fantasifulle historier. Noen fra gamle dager og noe sci-fi.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar