mandag 1. juni 2015

Månedens forfatter | Juni | Lise Forfang Grimnes

Foto: Kari Løvaas - hentet fra Lises blogg Knirk.no
Lise Forfang Grimnes har jobbet som forteller siden 2002 og har vært mye rundt på skoler med Den kulturelle skolesekken. Hun holder også foredrag om muntlig fortellerkunst. Lise har drømt om å bli forfatter siden hun var 5 år og i 2014 ga hun ut sin første bok som heter "Kaoshjerte".  Den fikk Lise Kulturdepartementets debutantpris for i fjor. Hun skriver nå på oppfølgeren til "Kaoshjerte".


I Kaoshjerte møter vi 16 år gamle Minja som våkner opp i leiligheten sin på Stovner. Hun er forslått og husker ingenting. Hun drømmer om jenter med kuhaler og hender som trekker henne ned i myra. Noe har skjedd denne sommeren og Minja må finne ut hva. Sakte, men sikkert kommer minnene tilbake - og hun skjønner etterhvert at hun har noe med forsvinningen til bestevennen Josef å gjøre - og at hun må oppsøke mormoren sin. 

Kaoshjerte er en blanding av virkelighet og mystikk. Historien om Minja er inspirert av både norsk og persisk kulturarv. Den handler om å høre til, om vennskap og om selvtillit.

Vi gleder oss stort til fortsettelsen...
Du kan bla litt i Kaoshjerte her - eller du kan låne den på biblioteket.


Vi sendte noen spørsmål til Lise, og her er svarene vi fikk:



1. Hvorfor skriver du for barn og unge ?
Jeg skriver vel egentlig for meg selv. Og akkurat Kaoshjerte, som er min første bok, har jeg skrevet til meg selv som 17-åring. Men jeg tenkte så klart på at det var ungdom som skulle lese mens jeg skrev, og redaktøren min i Aschehoug minnet meg på det støtt og stadig. At det var en ungdomsbok. Når det er sagt er jo ungdom like forskjellige som voksne, så det er jo ikke nødvendigvis så stor forskjell på ungdoms- og voksenbøker. Jeg har mange voksne lesere også. 

2. Vet du hvordan boka ender når du starter å skrive ?
Jeg har bare skrevet en bok, og jobber nå med bok nummer to, og har vel en slags fornemmelse og idé om hvordan det skal ende. Det er jo en god øvelse å spørre seg selv om det tidlig i skriveforløpet. «Hvordan skal dette ende for Minja? For Josef?». Det er lurt å vite, fordi da klarer man bedre å samle historien og ikke skrive seg for stort ut på viddene, for å si det sånn. 

3.  Hvor var du da du fikk idéen til din første bok ?
Jeg har jobbet som forteller i ti år, og fant ut at skikkelig gode historier om overnaturlige ting var noe som fenget ungdom og voksne. Så kom jeg over et sagn som omhandler huldrefolket som ga meg en helt konkret ide. Den kan jeg dessverre ikke fortelle om her, for da avslører jeg hele handlingen i boka. 

4. Kan du nevne ei bok som du husker godt fra du selv var barn/ungdom, og hvorfor gjorde den inntrykk ?
Ronja Røverdatter hadde alle de egenskapene jeg ikke hadde selv. Hun var modig, selvstendig og utadvendt. Hun bodde ute i skogen hele sommeren, og det husker jeg at jeg misunte henne. Å være så fri!

5. Har du opplevd noe av det du skriver om i bøkene dine ? (Eller skriver du deg selv inn i fortellingen på noen måte ? )
Jeg har ikke opplevd noe av det som skjer i Kaoshjerte, men skulle gjerne gjort det! Men jeg har skrevet noe av meg selv inn i Minja – selv om hun også er veldig ulik meg. Og så har jeg funnet masse inspirasjon i opplevelser jeg selv har hatt, både i byen og på landet. Jeg fikk meg for eksempel jobb på en seter da jeg var 18 år. Lærte å melke kuer, kjøre traktor og så lærte jeg å passe meg for huldrefolket. Dessuten fikk vi besøk av mange bygdegutter. Jeg ble der flere somre, og det var fint å ha med seg inn i arbeidet med Kaoshjerte.

6. Hvis du ikke hadde vært forfatter – hva ville du ha jobba med ?
Jeg kunne vel vært bibliotekar! Jobbe med bøker er det beste som finnes.

7. Når fant du ut at du ville bli forfatter ?
Da jeg var fem år omtrent. Det tok sin tid, kan man si.


Du kan lese hva Lise skrev på bloggen Knirk.no eller følge henne på hjemmesiden .
Lise kan følges på facebook, instagram og twitter.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar