onsdag 1. juli 2015

Månedens forfatter I Juli I Bjørn F. Rørvik

Litt om Bjørn


Bjørn F. Rørvik er født i 1964. Han vokste opp på Hadeland, der foreldrene drev gartneri. Bjørn har jobbet med film og video, arbeidet i lokalavis og som kinomaskinist og radiotekniker.
Han har studert media og kommunikasjonved Distriktshøgskolen i Volda.
Bjørn kan ganske mye om fugler og dyr og liker å reise rundt i Norge på forfatterbesøk. Mange, mange unger i Hamar har fått møte og Reven, grisungen og Bukkene Bruse, på biblioteket eller i klasserommet.



Vi sendte noen spørsmål til Bjørn, og her er svarene vi fikk:


1.    Hvorfor skriver du for barn og unge?

Jeg skriver for barn fordi jeg synes det er morsomt. Barn er åpne for å se hverdagslige ting på ny måter. De har en mer leken tilnærming til verden og det gir meg frihet til å finne på mye tull og tøys i teksten. Jeg liker ¨skrive for å underholde og å lage ei morsom fortelling som blir et friminutt fra livet ellers. Samtidig handler  det om livet såklart. Men på en litt rar måte fordi det er dyr som snakker og gjør ting



2.    Vet du hvordan boka ender når du starter å skrive?

Jeg vet alltid sånn omtrent hvor jeg skal slutte. Ikke hvordan slutten skal skrives setning for setning, men jeg vet at historien kommer til å gå opp. Når jeg kommer til slutten, så strever jeg ofte med avrundingen likevel. Da er jo handlingen avsluttet og det er liksom ikke så mye mer å si. Samtidig må jeg jo prøve å gjøre det litt fikst, syns jeg.



3.    Hvor var du da du fikk idéen til din første bok?

I Bergen.



4.    Kan du nevne ei bok som du husker godt fra du selv var barn/ungdom, og hvorfor gjorde den inntrykk?

Jeg husker at ”Tsarens kurér” av Jules Verne gjorde inntrykk. Den tapre helten ble tatt til fange og blindet med et glødende sverd som ble holdt nesten inntil øynene hans sånn at de ble ødelagt. Det var veldig dårlig gjort, synes jeg.

Også husker jeg ”Onkel Toms hytte” av Harriet Beecher Stowe. Det var den sørgeligste boka jeg hadde lest. Den var utrolig trist. Men fin!



5.    Har du opplevd noe av det du skriver om i bøkene dine? (Evt skriver du inn noe av deg selv i fortellingen din.?)

Nei. Jeg skriver stort sett om dyr (og noen ganger om snakkende grønnsaker) og ikke noe av det de gjør har jeg opplevd selv.  Likevel er det mye av meg selv i bøkene. Forstå det den som kan.



6.    Hvis du ikke hadde vært forfatter – hva ville du ha jobba med?

Noe med barn eller dyr, kanskje. Men å skrive barnebøker passer veldig bra for meg. I tillegg besøker jeg ofte skoleklasser og det er minst like morsom som å  skrive.
 

Under kan du se  hvilke bøker Bjørn F. Rørvik har skrevet. De finnes på biblioteket, såklart!



(om Reven og den retthalede griseungen)

Bukkene Bruse på badeland        

(om Reven og den retthalede griseungen)


(om Reven og den retthalede griseungen)             

Julefuten  (om Reven og den retthalede griseungen)

(om Reven og den retthalede griseungen)

Den lille penselen               

 (om Reven og den retthalede griseungen)

(om Reven og den retthalede griseungen)
  
 (om Reven og den retthalede griseungen)

Værhårene     

 (om Reven og den retthalede griseungen)

(om Reven og den retthalede griseungen)



(om Reven og den retthalede griseungen)


Purriot og skimysteriet          


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar