mandag 7. september 2015

Månedens forfatter | september | Tore Aurstad


Tore  er født i 1972. Han skriver bøker for barn, ungdom og voksne. De fleste barnebøkene hans kan du finne i lettlesthylla på biblioteket. Bøkene er ofte ganske skumle og  flere er skikkelige  grøssere! 
For eksempel "Uhyret i skogen" Den  handler om Tom  som er 12 år og blir kidnappet av sikkerhetsvakten på kjøpesenteret. Når han våkner opp er han bundet til en stol i ei hytte langt ute i ødemarka.
Tore har også skrevet om Tuva og Simen som  stadig  havner i farlige situasjoner, som de må komme seg ut av.

Vi har stilt Tore noen spørsmål  og her kan du lese svarene hans:

1. Hvorfor skriver du for barn og unge ? 
 Jeg begynte å skrive for barn og unge på grunn av min egen interesse for barne- og ungdomsfortellinger. Jeg har bestandig vært glad i spøkelseshistorie og grøssere og fantasyfortellinger - en interesse jeg deler med mange barn og unge. Og voksne, så klart, men det virker som det er mer interesse for å lese slike eventyrfortellinger jeg har lyst til å skrive, blant barn og ungdom.

2. Vet du hvordan boka ender når du starter å skrive ? 
 Noen ganger vet jeg hvordan boka skal slutte, andre ganger ikke. Jeg prøver å planlegge handlingen et stykke ut i boka før jeg begynner å skrive, kanskje halvveis, men ikke alltid til slutten. Det er en fordel å ha et kart med veibeskrivelse før man vandrer ut i fortellingen. Men det hender jeg går bort fra den planlagte ruta, hvis jeg oppdager noe interessant underveis. Og det hender ofte at slutten blir en annen enn jeg hadde tenkt på forhånd. Noen få ganger har jeg tenkt ut slutten først og deretter resten av handlingen.

3. Hvor var du da du fikk idéen til din første bok ?
 Den første boka var "Trettenkloa", som jeg skrev sammen med Carina Westberg. Den foregår i en liten, oppdiktet kystby i Norge som heter Grimesvik. Ideen til denne boka tror jeg kom med stedet handlingen foregår. Så såvidt jeg husker, befant jeg meg i en liten kystby, uten at jeg husker hvilken. Kragerø, kanskje. Eller Skudeneshavn. Det er en del år siden nå ...

4. Kan du nevne ei bok som du husker godt fra du selv var banr/ungdom , og hvorfor gjorde den inntrykk ?
Jeg kan i alle fall nevne en fortelling som gjorde sterkt inntrykk. Helt fra jeg var veldig ung, leste jeg mye som kanskje egentlig var beregnet på voksne. Særlig de klassiske grøsserne. "Dracula" av Bram Stoker. "Dr Jekyll og Mr Hyde" av Robert Stevenson. Mye av H. P. Lovecraft. Og ikke minst novellene til Edgar Allan Poe. Jeg hadde en bok med litt forenklede utgaver av tekstene som var lett lesbare også for barn. Den het "Levende Begravet og andre fortellinger". Jeg husker særlig godt tittelnovellen (hvorfor sier vel seg selv.) og "I Malstrømmen", en fortelling fra Moskenesstrømmen ved Lofoten. Skumle saker!

5. Har du opplevd noe av det du skriver i bøkene dine ? Eller skriver du deg selv inn i historien din ? 
Noen ganger har jeg skrevet om ting jeg har opplevd selv. Da jeg var barn opplevde jeg f eks å bli sittende fast i i kø Haukelitunnelen en hel natt på grunn av uvær i fjellet. Mange år senere opplever Tuva og Simen det samme i boka "Løpet er kjørt!" (Men for dem er det enda verre - de kommer også ut for bankranere og en tankbil fullastet med bensin - som er fullstendig oppdikta.) Men jeg prøver å bruke meg selv i fortellingene. Ting jeg kan og har peiling på. Ting jeg interesserer meg for. Mine egne små betraktninger om mennesker jeg har sett, steder jeg har vært, ting jeg selv syns er fint. Og ikke minst, siden jeg skriver mest grøss og spenning: ting jeg selv syns er skummelt.

6/7Hvis du ikke hadde vært forfatter, hva ville du ha jobba med ?/ Når fant du ut at du ville bli forfatter?  Jeg har villet bli forfatter siden jeg var veldig ung, kanskje ti, siden en eldre fetter skremte meg med gufne historier hver gang han var på besøk. Da skjønte jeg at det er morsomt å bli skremt. Men kanskje enda morsommere å skremme andre med skumle fortellinger. Allerede da hadde jeg lyst til å bli forfatter. Astronaut var også et ønske, men det er jo ikke så lett ... Jeg er jo også oversetter og har også arbeidet som konsulent og redaktør for andre forfattere. Sannsynligvis er det det jeg ville ha drevet med hvis jeg ikke hadde skrevet mine egne fortellinger.

  • Rett i strupen (Ungdomsbok, Cappelen Damm, 2013)
  • Ufo! Ufo! (Ungdomsbok, Cappelen Damm, 2013)
  • Draugtimen (Barnebok, Cappelen Damm, 2011)
  • Ormeøyet (Ungdomsbok, Cappelen Damm, 2010)
  • Tronsverdet 3 – Dronningens menasjeri (Barnebok, Cappelen Damm, 2010)
  • Tronsverdet 2 – Slaget om havnebyen (Barnebok, Cappelen Damm, 2010)
  • Tronsverdet 1 – Ulvetoget (Barnebok, Cappelen Damm, 2010)
  • Knask eller knep! (Barnebok, Cappelen Damm, 2010)
  • Uhyret i skogen (Barnebok, Cappelen Damm, 2009)
  • Kampen om Mars 3 – Marsepolis (Barnebok, Cappelen Damm, 2009)
  • Nå eller aldri! (medforfatter) (Barnebok, Cappelen Damm, 2009)
  • Kampen om Mars 2 – Farlig ferd (Barnebok, Cappelen Damm, 2008)
  • Kampen om Mars 1 – Flukten fra utpost 4 (Barnebok, Cappelen Damm, 2008)
  • Djevelpakten (medforfatter) (Barnebok, Cappelen Damm, 2008)
  • Fakkelskrømtet (medforfatter) (Barnebok, Damm, 2007)
  • Løpet er kjørt! (medforfatter) (Barnebok, Damm, 2007)
  • Stå dønn stille! (medforfatter) (Barnebok, Damm, 2006)
  • Benjamin Svartfeldts labyrint. (medforfatter) (Ungdomsbok, Damm, 2005)
  • Trettenkloa (medforfatter) (Barnebok, Damm, 2004


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar